fredag 1 juni 2007

Cubism

Såg Pet Shop Boys nya DVD Cubism igår. Riktigt bra så klart. Skönt att kunna återuppleva Cirkus-spelningen med lite bättre ljud. Synd bara att Paninaro inte spelades i Mexico. Man vill ju alltid höra Chris sjunga. På tal om Chris så spelar han riktigt mycket live nuförtiden, en smula mer än under Performance-turnén om man säger så.

Discovery - Live In Rio från 1993 är givetvis världens bästa konsertfilm ever. Nakna män i burar, ADIDAS-MUSKLERNA!, eurocovers, nästan hela Very etc. Och kanske framför allt: Rio De Janeiro-publiken. Helt bananas, även om det förmodligen inte ens fattar texterna, men spela roll.

Inte riktigt lika bananas i Mexiko men herregud vilken grymt ambitiös publik. En är utklädd med mustasch, blå kostym och hatt à la Charlie Chaplin likt Pet Shop Boys typ 1991, en del har Very-konhattarna, någon lyckas med hela lekskole-army-stilen som Neil har under The Sodom and Gomorah Show, en man gråter under Can You Forgive Her (tror jag det var) och till sist, de sju ambitiösa männen som har lappar där de bokstaverar M-I-N-I-M-A-L i takt med musiken.

Tänk om vi hade sån publik här i Sverige. Att Bush bygger en mur för att hålla Mexikaner borta verkar osannolikt dumt även för att vara honom. Han borde få ett exemplar av Cubism när den kommer som region 1-DVD i juli. Jag antar att han inte har en regionsfri DVD-spelare, det vore liksom inte hans stil att tilldela alla DVD-skivor samma värde.

Nu är det bara hålla tummarna för att Live In Rio ska släppas på DVD. Mitt VHS-exemplar är sjukt utslitet.

1 kommentar:

Anonym sa...

nu har jag fått den! grym ju! vad ska jag få av dig?