söndag 9 september 2007

Vive La France

Vi åkte sammanlagt åkte vi 590 mil. Rätt bra jobbat.

Ett par saker jag lärde mig.

- I Danmark böjer man Internet ("Vi ses på Internettet")
- Som varje gång i ett Euro-land så blir jag sur för alla dessa mynt. Jag fattar inte hur man kan göra en ny valuta och inte ha lärt sig av misstagen med gamla valutor. Mynt är bajs. Hellre avrunda alla priser uppåt. Bruna pengar går bort.
- När de står bredvid en 10-liters Bag-In-Box så ser vanliga Bag-In-Boxar ut som små bebisar. Baby-In-Box typ.
- Kim Källström är stor i Lyon.
- Man ska inte pissa mot mistralen.
- Simpsons dubbat till franska är skoj. Fast man fattar ju inte alla skämt direkt. Lite jobbig Marge-röst också.
- Jag kan klara åtta dagar utan Internet. Men det var knappt. Fick iallafall Derby-rapporter från Kim per SMS.



Seillon, byn vi bodde i. Ett par mil norr om Rivieran. Rätt nära typ Marsielle, Aix-De-Provence och Saint Tropez etc.

LÖRDAG



På väg, utanför Lyon typ. Markant gräns vid Lyon, här började sommaren. Har med bergen att göra tror jag. Efter Lyon var det 29-30 grader varje dag.



Ocool energikälla.



Cool energikälla. Jag älskar kärnkraftverk som ser ut som de i Simpsons. Här i Sverige har vi bara töntkraftverk.

SÖNDAG



Blekfisen på stranden i La Ciotat.



Det syns inte här, men jag har faktiskt shorts för första gången på skiiiitlänge. Eller okej, badbyxor, men ändå!



Embryot till en bra fylla.

MÅNDAG



På promenad i Aups.



Vi badade i Lac St Croix, sjön vid Georges Verdon. Jävligt soft. Lite lätt konstgjord tror jag. Jag gillar artificiell natur.



Pappa tittar på utsikten.



Jag vänder ryggen mot utsikten.



Mot maten.



Jävligt högt upp. Ännu högre för en dvärg.

TISDAG



Först tog vi en sväng förbi pensionärstaden St Tropez. Men här är vi i Ramatuelle. Jag var tydligen där för typ 20 år sedan också.



God sallad. Kinesiska glas.



Jag suktar.



Senare var vi i Cavallier där vi badade och fikade. Här har jag också varit förut, kände igen mig lite. Väldigt Florida, massa pensionärer. Jag hittade ett VISA-kor i havet. Som 2000-talets motsvarighet till att hitta en skattkista full av guld kanske? Men med kod :(



Världens bästa pizza typ. Lätt topp fem ever. Det kom en pizzabil till byn. Som glassbilen ungefär. Han stod två meter utanför vårt hus. Vedeldad pizza, så jävla soft dessutom hade han vin och öl. Fatta om det fanns i Sverige. Fylla, bakfylla, allt liksom.

ONSDAG



Meningsfull bild?



I Aix-De-Provence. En Universitetsstad. Vilket innebär sjukt mycket snygga tjejer i rätt ålder, typ motsatsen till Cavallier åldersmässigt. Ibland blir man sugen på att plugga alltså (eller alltså, inte plugga, men det runtom). Oj Oj.



Bira till lunchen. Bra ställe. De spelade Oasis - whatever och Verve - Bittersweet Symphony.



Jag läser om Kevin Rowland på terrassen.

TORSDAG



Byns lokala vinkooperativ. Eller vinfabrik, vad heter det? Hursomhelst så köpte jag ett gäng roséer här. Goda.



Tillbaka i La Ciotat. Sjukt snygg tjej på stranden (ej i bild!). Kallaste dagen, bara typ 27 grader. Brrrrr.



Pappa, typ hundra musslor. Och Tommy.

FREDAG



Hemresan påbörjad så smått. Här är jag i L'Isle La Sorgue. Vad Eiffeltornet gör på bilden vet jag ej.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha varför är du så roolig!

du verkar haft det sjukt soft! avis!

välkommen tillbaka till internettet förresten.


/jazzi