måndag 30 juli 2007

IOGT-NTO

Jag vet egentligen inget om dom men jag tror jag hatar dom. Eller hata är ju ett starkt ord bla bla bla, och jag är inte stark (men jag gillar iofs starköl), jag förstår dom inte bara...Dessutom är det ett fruktansvärt dåligt namn på en nykterhetsförening. Låter ju som ett fylle-sms. En nykter skulle aldrig kunna få ihop en sådan bokstavskombination. Eller är tanken att bara nyktra ska kunna säga det rätt?

Jag skulle aldrig komma på tanken att starta en hatorganisation mot alla som är nykterister, alla får väl göra som dom vill? Vill man dricka en öl ska man väl få göra det, vill man dricka sockerfri Pepsi får man väl göra det. Och ska man få servera hemlagat på var och varannan vägkrog så ska väl åtminstone dom som bor norr om Östersund få bränna hemma. Så länge de är försäkrade.

Nu har IOGT-NTO dessutom anmält Markoolio för att han sjöng om hembränt på Allsång på Skansen. Det är väl snarare så att hembränt är en rätt stor del av Sverige i allmänhet och Norrland och sommaren i synnerhet. Markoolio uppmuntrar ju knappast någon att bränna hemma, han sjunger snarare om den svenska sommaren. Dessutom motiverar dom sin anmälan men "Ungar sjunger med i texten utan att riktigt förstå". Så vad är problemet?

Och än värre, om man nu ska gnälla på deras vita inkompetens, är det inte värre att odla hasch i garderoben eller att vara full för kärlekens skull?

Och jag är verkligen ingen försvarare av hembränt, har druckit det typ två-tre gånger i mitt liv. Det är mer deras sätt jag blir irriterad på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Låter ju som ett fylle-sms. "

Hahaha!

Tack för igår man!

/g

Anonym sa...

sjukt roligt.


men det slog mig idag faktiskt, att varför kom han nu undan med "sola och bada i pina colada" för några år sen? fatt det är finsprit?

Anonym sa...

ursäkta men det är ju bara världens roligaste förkortning att säja.

Anonym sa...

IOGT stod från början för ‘Independent Order of Good Templars' - vi snackar alltså Tempelriddar-fasoner. Nyktert och Gudsfruktande.