tisdag 13 november 2007

Café Tjoget

Något som stör mig varje gång jag går på Långholmsgatan är Café Tjoget. Det nedlagda caféet bredvid Mickes Skivor ni vet. Jag vet inte hur länge det varit typ en ruin, jag har något svagt minne av att det var en väldigt sunkig kebab där när jag flyttade till Hornstull runt millenieskiftet. Men det kan ju ha hetat Café Tjoget ändå kanske. Hursom, nu har det varit nerlagt så länge jag kan minnas. Fattar inte varför inte ägaren säljer lokalen, och att någon bra startar en soft butik, en bra resturang eller ett billigt ölhak där. Jag vill liksom inte att det ska se ut som om man är mitt i Eskilstuna varje gång man är på väg till eller från t-banan.

Jag var förresten tvungen att googla lite. Här är någon länk. Det verkar ju ha varit ett ölhak (med rökförbud redan då, före sin tid!) i mitten av 90-talet iallafall

Det var någon gång i mitten av 90-talet. Uppdraget gällde att skriva om stadsdelsnämnderna i Stockholm, gärna något med liv i. Eftersom Börje Dorch själv alltid försäkrat att det är bra glid i Högalid inviterade jag honom till snack på anrika café Tjoget på Långholmsgatan.

Det gamla ölsjappet var dock inte sig likt. När Börje fick beskedet att rökförbud införts på sitt stamlokus såg han ut som om servitören tvångsinskrivit honom i AIK


Mer google, det verkar ha hetat Änglahuset efter att det hette Tjoget. Kanske blev kristet? Inte konstigt det bara står där i så fall.

Bra timing, imorgon händer det här på Tellus Fritidscenter. Kanske borde masa mig dit och fråga.

14 november
HAJAR DU KLYKET?
Stig Eek berättar om Chicago Bill och andra original på Tjoget och Brocafét.




5 kommentarer:

Robin sa...

tja.
jag är också lite förundrad över tjoget. fick du någon klarhet i vad det varit och vad som var så "anrikt" med det, mer än att det legat där länge?

r

Jonas Stensved sa...

tja

jag bor mitt emot och undrar också precis samma sak, ser det där sunkstället varje dag jag glider till jobbet :P

Anonym sa...

Hallo.
googlade på kafe tjoget o fick din träff bla. o läste vad du skrivit o kommentarerna o log.
jag drev tjoget i slutet på 90-talet. började med att byta namn till änglahuset, en tjejgrej-inget kristet. drev det i ca två år med skyhög hyra o inget mat eller utskänkningstillstång från värden i sikte. en riktig skruttvärd är det om äger huset. han har kontraktet i sin hand så därför är det dött.bengt fahlin förvaltnig. kul kille. jag lät några killar driva kebabhak sen för dt gick inte o sälja. det har varit från början ett av de äldsta ölkaféerna i stockholm från 1928. kult på hög nivå men omöjligt att driva som detmed den husägaren. kul o läsa i alla fall. skulle inte råda någon att öppna igen utan att få ett bra hyreskontrakt o det är nog svårt.
ciao

Anonym sa...

Jag bor i området och när en stadig dröm om att Kafé Tjoget ska öppna igen. Helst med den gamla hederliga gröt- och filfrukosten. Ja, lite som gamla Soda. Och ölservering sen framåt lunchtid. Vore fint om det blev ett jazzhak, ungefär som Glen Millers.

Himla surt med en sådan trist värd. Men nåja, han lär väl gå ur tiden så småningom.

Jannika sa...

Hej,

1993 var jag på Tjoget och skrev ett skolarbete om stället som jag fick 5:a, dvs högsta betyget, på.

Minns att jag gillade lokalen med stor, liksom bulligt kylskåp. Det stod en (tjej?) i kassan som berättade massor.

Det senaste året har det fallit sig så att jag gått förbi stället många gånger och undrat vem som äger/hyr där. Jag driver en kulturförening som verkligen skulle kunna funka där...